e-Fatura’nın iptali nasıl yapılır?
e-Fatura’nın iptal ve iade süreci teknik olarak kâğıt fatura ile aynıdır fakat pratikte bazı işlemler değişiklik gösterir. Örneğin; Ticari e-Fatura’da iptal işlemi ‘gönderen’ tarafından gerçekleştirilemez. Faturanın alıcı tarafından 8 günlük süre içerisinde ret uygulama yanıtı ile reddedilmesi halinde bir iptal durumu söz konusu olur. Faturanın 8 günlük süre içinde reddedilmemesi halinde ise fatura kabul edilmiş sayılacaktır.
Temel e-Fatura’da ise düzenleyen e-Fatura iptal ve itiraz portalı üzerinden düzenlediği bir e-Fatura için iptal talebinde bulunabilir. Talep oluşturularak alıcı mükellefin e-Fatura iptal ve itiraz portalına iletilecektir. Karşı tarafın da onayı ile birlikte temel faturanın iptali gerçekleştirilecektir.
GİB e-fatura iptali
e-Belge işlemlerini e-Fatura İptal/İtiraz Portalı üzerinden sayfası gerçekleştirebilirler.
Gönderen tarafında iseniz bir iptal talebi oluşturabilir, alıcı tarafında iseniz size ulaşan e-faturaya itiraz edebilirsiniz. Tüm bu işlemler faturanın gönderildiği tarihten itibaren 8 gün içerisinde gerçekleştirilmelidir. 8 günü geçtiği takdirde sistem talep oluşturmaya veya onaylamaya izin vermez.
e-Arşiv fatura nasıl iptal edilir?
e-Arşiv faturalar da diğer fatura tipleri gibi iptal edilebilir. 2023 e-Arşiv fatura iptali faturanın gönderildiği tarihten itibaren 7 gün içinde yapılmalıdır. İptal edildiğinin ertesi günü akşama kadar Gelir İdaresi Başkanlığı’na raporlanmalıdır. 7 günü geçen durumlarda e-arşiv iptal edilemediğinden alıcının satıcıya bir iade faturası kesmesi gerekir. İade faturası satıcıya ulaştıktan sonra yeniden bir fatura düzenlenip alıcıya iletilebilir.
e-Fatura reddetme nasıl yapılır?
e-Fatura reddetme konusunda “Temel e-Fatura” ve “Ticari e-Fatura” senaryolarına ayrı ayrı bakmak gerekir. Temel e-Fatura, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından uygulamaya konmuş, kâğıt fatura ile aynı hukuki niteliklere sahip ve fatura alıcısının sistem üzerinden reddetme olanağı olmayan elektronik fatura senaryosudur. Temel e-Fatura senaryosunda, alıcının faturayı sistem üzerinden reddetme şansı yoktur. Bu nedenle alıcı ya da satıcı taraf, e-Fatura’nın iptal işlemi için “e-Fatura İptal Portalı” üzerinden öncelikle fatura numarasını ve faturanın toplam tutarını girmelidir. Mali mühür ile imzalandıktan sonra karşı tarafa “iptal talebi” olarak gönderilmesi ve ve karşı tarafın talebi onaylaması gerekir. Alıcının talebi onaylaması ile e-Fatura reddedilmiş olur.